الخميس، يوليو ١٠، ٢٠٠٨

أيهما تفضل

عندما تحتدم المواقف .. أيهما تفضل

- أن تفعل ما يجب ان تفعله

- ام ان تفعل ما تريد ان تفعله

ورجاءا دعونا من مثاليه تخيل الاجابه

..

انتظر ارائكم



هناك ١٦ تعليقًا:

جمعاوى يقول...

الأخت الكريمة / شهيدة

أظن أنه ُكل يقدر بقدره

فعلا فى مواقفغ الواحد بيعمل اللى هو عاوز يعمله بغض النظر ...ده المطلوب أو لأ

و فى مواقف الواحد بيعمل فيها اللى المفروض يتعمل ...


و لكن عن تجربة شخصية

نعمل اللى المفروض يتعمل حتى لو كان غصب عنك

شهيدة يقول...

جمعاوي

هذا صحيح كل يقدر بقدره

لكن لو استطعنا ان نجعل ما نريده هو مايفترض ان نفعله .. فتلك هي الغايه
ان يكون ما اريده هو ذاته الصواب الذي يفترض بي ان افعله

لكن في اشياء اخرى ليست بمواقف مفصليه .. نحتاج لان نكون ما نريد لامايفترض ان نكون عليه .. او هكذا اظن

حييت

غير معرف يقول...

.

.
السلام عليكم

بالنسبة لي..يعتمد على نوع الموقف..
مثلاً..لو كان موقف يمسني شخصياً ولاضرر على فئة كبيرة لو اتخذت القرار فقد أذهب إلى ما أريده أنا..
أما لو كنت في منصب قيادي مثلاً..وأعلم أنه لو أخطأت في قراري فستتضرر فئة كبيرة وأتحمل أنا ومن ورائي تبعات الموقف فسأتجه إلى ما يجب علي فعله طبعاً..
:)
.
.

شهيدة يقول...

صدى

وعليك السلام ورحمات الله وبركاته

وين عنك ياحجه :).. افتقدناك والله

اؤيد قولك ..

لكن في المواقف التي تمس تعاملنا مع الناس .. يختلط الامر احيانا بين ما يفترض ان نفعله وما نريد فعله

نورت

Hosam Yahia حسام يحيى يقول...

حضرتك كتبتى بوست بعنوان مؤجلات

راح فين

؟؟؟؟؟؟؟

saragebaly يقول...

شهيدة
فكرت كتير اوي قبل ما اجاوب على سؤالك
فعلا سؤال صعب ومحتاج تفكير
بس لو انا
هعمل اللي مفروض انه يتعمل واللي يكون ضميري مرتاح وانا بعمل كدة
وطبعا بيختلف من موقف لتاني
بس قبل كل حاجة هصلي صلاة استخارة
وفقك الله لما يحبه ويرضاه
تحياتي لك ولمدونتك
سارة

غير معرف يقول...

أين ذهبت ال"مؤجلات" << لا زالت موجودةً في قوقل ريدر :)
بصراحة هواية الحذف هذه أمارسها أنا أيضاً بكثرة لا أعلم لماذا ..!

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

كنت هنا في الأمس وأيضا قبل الأمس وكتبت كلاماً ولكني فضلت ممارسة الهواية التي ذكرتها سابقاً في اليومين كليهما،،
ولكني سوف أجيب الآن على التساؤل من دون ممارسة الهوايات العجيبة ..

بالبداية السؤال أتى بصيغة أيهما تفضل ،،
ولكني سأجيب أولاً بصيغة "أيهما يجب" ..
فما يجب علي أن أفعله بالتأكيد هو أن أفعل ما يجب أن أفعله .

وأما بالنسبة إلى صيغة سؤالك "أيهما تفضل"..
فهذا يعتمد على طبيعة الإنسان :)

وسأجيب عليه بصيغة "أيهما أفضل"..
بهذه الصيغة يتعقد السؤال عندي ،،
1- فالأفضل قد يكون من وجهة نظر أن أفعل ما أفضل أن أفعله وذلك لأني سوف "أبدع" فالإبداع يوجد غالباً في هذه النقطة..
2- ولكن من وجهة نظر أخرى يكون الأفضل أن أفعل ما يجب فعله وذلك لضرورة هذا العمل وأيضا لأن النفس تكون مبرمجةً في العقل اللاواعي على أنه يجب إكمال هذا العمل فما يجب أن يُفعَل يُفعَل غالباً .

شهيدة يقول...

حسام


والله كل مافي الامر رأيت انه لافائدة لكم منه فحفظته كمسودة ..

لو عايزينه ارجعه تاني انتو الجانين على انفسكم

بعدين ايه اللي كان مصحيك بدري كده :D
بستعد للثانويه من دلوقتي يعني :D

wael يقول...

البوست كله اربع سطور وعايز تفكير سنه كامله
اعتقد ان الافضل ان تفعل ما يجب ان تفعله ده الافضل بس مش عارف اللي هفعله ساعتها ايه؟

شهيدة يقول...

ساره الجبالي

فعلا هذا صحيح ..

جميله لفتة الاستخاره


نورتيني

شهيدة يقول...

مــاجد

اما المؤجلات .. فهي محفوظة كمسودة الان .. لم تكن اكثر من ثرثره عن مشاريع صيفيه مؤجله ..لم اجد فيها فائده للقراء فحذفتها :)


.. اجابتك عن السؤال

اجابه ذكيه حقيقة .. اعجبني الجزء الثاني الذي اشرت فيه الى الابداع .. التفاته جديده


ما يشتبه في اجابته فعلا هي التعاملات الشخصيه .. لا تخضع لقوانين الاعمال فيكون المرجعيه فيها لقوة التحكم بالانفعلات .. او هكذا اظن


حييت

شهيدة يقول...

وائل

هو يحتاج تفكير كثير فعلا .. خصوصا عندما نقع في مقارنات مضنية اثناء المواقف ذاتها ..

ممكن يساعدنا على ضبط المواقف باعتقادي لو استطعنا ان نجعل خلفيتنا التي نأخذ على اساسها القرارات قريبه مما يجب ان نفعله غالبا

برأيي لو تم ذلك فسيكون من الابسط قليلا ضبط المواقف أيا كانت

شرفت

belal يقول...

أنا عن نفسي باعمل دايما اللي أنا عاوزه

بس ما بحسش بعدها ..إني فرحان..عشان عملت اللي كنت عاوز أعمله

ببقى مضايق عشان معملتش اللي مفروض يتعمل
..

شهيدة يقول...

بلال

ألا ترى بهذا الوضع اننا نحتاج لان نوازن بين الامرين ؟؟


حييت

belal يقول...

مافيش توازن ..يعني مثلا سكشن مهم جدا ..مش عاوز أحضره
فمش هاحضره ..ومع ذلك هابقى زعلان إني ماحضرتش
يعني مافيش حل وسط

الحل السليم _اللي أنا مابعملوش _ إن الواحد يعمل الليمفلروض يعمله ..وشوية وهايحبه
..

شهيدة يقول...

بلال

لا السكاشن والدراسه دي حاله خاصه :D

ما يشدني في التساؤل الذي فتحت من اجله الموضوع .. اشياء كتلك الخاصه بالدعوة مثلا .. او بالقرارات المفصليه في حياتنا كاشخاص


مش عارفه اعبر الزاي لكن هذا التساؤل اكثر ما يراودني عند كل موقف امر به تقريبا .. يمكن حاله وهتروح لحالها لكنها جيره باتنقيب للاجابه


حييت مجددا