الثلاثاء، يونيو ٠٣، ٢٠٠٨

دونــك الـروح




رباه إني قد عرفتك
خفقة في أضلعي

وهتفت باسمك يا لــه
لحناً يرن بمسمعي

أنا من يذوب تحرقاً
بالشوق دون توجعي

قد فاض كأسي بالأسى
حتى سئمت تجرعي

يا رب إني قد غسلت
خطيئتي بالأدمع

يا رب ها تسبيحتي
في مسجدي أو مهجعي

يا رب إني ضارع
أفلا قبلت تضرعي؟

إن لم تكن لي في أساي
فمن يكون إذن معي؟

يا رب في جوف الليالي
كم ندمت وكم بكيت

ولكم رجوتك خاشعاً
وإلى رحابك كم سعيت

قد كنت يوماً تائهاً
واليوم يا ربي وعيت

إن كنت تعرض جنة
للبيع بالنفس اشتريت

أو كنت تدعوني إلهي
للرجوع فقد أتيت


"من قصيد الدكتور يوسف العظم رحمه الله "
____


سنتتهي اختباراتي لاخر العام غدا باذن الله تعالى ... وحتى حينها استودعكم الله



هناك ١١ تعليقًا:

جمعاوى يقول...

رحمه الله شاعر الدعوة يوسف العظم

و ثبتكم الله فى الإنطحانات " مش غلطة مطبعية

جزاكم الله خيرا

Fahd يقول...

هانت ربنا معاك

جميل قوي شعور التضرع لله في الاوقات دي

اسال الله لكي التوفيق

wael يقول...

ربنا معاكي وخليها على الله
وبجد حلو اوي البوست ده

Hosam Yahia حسام يحيى يقول...

ربنا يوفقك ياااااااااارب


ننتظر تدويناتك باذن الرحمن

شهيدة يقول...

جمعاوي

رحمه الله واسكنه فسيح جنانه

عدت على خير الحمد لله

شاكرة لمروركم

شهيدة يقول...

فهـد

جزاكم الله خيرا

وأسأل الله ما سألتم لي وزياده

شاكرة لمرورك

شهيدة يقول...

وائـل

هي دايما على الله .. الحمد لله انها عدت مع ان روحنا طلعت فيها

د يوسف العظم قصائده فعلا تمس القلب جدا بسلاسه الكلمات والاسلوب اللين الصادق .. رحمه الله واعلى درجاته


شكرا لمرورك ايها الكريم

شهيدة يقول...

حسام يحيى

اللهم امين واياك ..

ناخد نفس بس ونرجع للتدوين بعون الرحمن


شكرا لتواجدك

Ghada , Rofayda يقول...

إن كنت تعرض جنة
للبيع بالنفس اشتريت


بالفعل هي قصيده رااائعه..
وخاصة هذا البيت ....


اول مره ادخل مدونتك بس مش الاخيره
ان شاااااااء الله......

تحيااااااااتي

شهيدة يقول...

غاده ورفيده

حياك الله اختي

شرفتيني بالزياره


حييتي دوما

(صندوق الدنيا) يقول...

قصيدة جميله
جزاك الله خيرا